Dżęmy na tapecie

Posted by | Wrzesień 29, 2014 | DIETA | No Comments

Jpeg
Lubię testować różne produkty. Lubię czytać etykiety i zastanawiać się jak to wpływa na moje zdrowie, samopoczucie, sylwetkę. Lubię przede wszystkim czuć, że podejmuję ŚWIADOME zgodne ze sobą WYBORY. Poza tym dzięki temu mogę konkretne produkty spożywcze polecać moim klientom, a oni nie muszą się martwić, że spędzą w sklepie za dużo czasu, bo wiedzą, że skoro ktoś kompetentny to już zrobił, więc po co marnować czas, jeśli można go zaoszczędzić.

KORZYŚĆ: Masz więc konkretną wiedzę podaną na tacy!!

Oceniamy zawartość cukru w cukrze

Jak wiecie, jestem zdecydowaną przeciwniczką cukrów. Jeśli śledzisz od początku moje wpisy, i jesteś na bieżąco, to wiesz, że mimo to – nie namawiam do rzucenia cukrów całkiem, gdyż jak to napisałam wcześniej – całkowite wyeliminowanie cukru z diety jest w praktyce bardzo trudne. Warto natomiast mieć świadomość jego szkodliwości i tego, jak jest rozpowszechniony.

A dosładzane jest wszystko: konserwy, jedzenie w słoikach (popularne surówki), marynaty, musztardy, ketchupy. Dlatego nie bez powodu pisałam, że CUKIER JEST WSZĘDZIE!! Dodatkowe więc porcje słodyczy (ciastka, cukierki, ciasta, czekoladki, batoniki), sprawiają, że wg statystyk rocznie tego cukru spożywamy coraz więcej!! Kluczem więc jest UMIEJĘTNE OGRANICZENIE I KONTROLOWANIE tego produktu w swojej codziennej diecie.

BTW…

W tamtym zdrowym batoniku zbożowym cukier występował aż…. no właśnie, pamiętasz ile razy?? Czy już może zapomniałaś i następnym razem znowu po niego sięgniesz?? Jeśli zapomniałaś, to koniecznie przeczytaj jeszcze kilka razy tamten artykuł. Obiecuję też, że będę Ci o tym przypominać. Wiem co znaczy zapominalstwo.

Przecukrzyć, jak więc widzisz w dobie dzisiejszej produkcji jedzenia jest niestety bardzo łatwo!!
Dlatego trzeba bardzo uważać i zwracać uwagę na to, co się wkłada do ust. Praktycznie wszystkie przetworzone produkty zawierają ten właśnie składnik. BTW… Ciekawe dlaczego?? 🙂

Postanowiłam Wam więc ułatwić

Ostatnio, jak wiesz robiłam test składu popularnego batonika zbożowego. Jeśli jeszcze go nie widziałaś to kliknij w link i przeczytaj tamten artykuł, napewno Cię zaciekawi. Zwłaszcza jeśli dbasz o sylwetkę i samopoczucie i jednocześnie zależy Ci na tym, aby stracić kilka kilogramów.  No i przypomnisz sobie ile jednostek cukru zawierał. Taki mały, a taki cwany 🙂 Dowiesz się więc czy warto inwestować w tego typu rozwiązania, tylko dlatego, że wydają się tanie, szybkie i zdrowe.

Dzisiaj wpadłam na pomysł, żeby zapodać Wam Dżem na śniadanie. Ciekawe co następnego przyjdzie mi do głowy?? A może sami macie konkretne propozycje??

Zbadamy więc zawartość cukru w cukrze. Owoce zawierają naturalnie występujące cukry. Jednak jak wiemy, wszelkie dodatki śniadaniowe jak dżemy, konfitury, marmolady, powidła i inne smarowidła samych owoców nie zawierają ….są właśnie docukrzane.

Bo żeby mieć TAKI BRZUCH to trzeba uważać…właśnie na cukier. Jeśli mi nie wierzysz, a zależy Ci na płaskim, jędrnym brzuchu – to sprawdź artykuł, klikając w link powyżej i przeczytaj na ten temat.

Co dżem kryje w sobie?

Wracając do naszych dżemów wybrałam dwa – jeden truskawkowy słodzony fruktozą, a drugi kiwi-agrestowy, tyle że niskosłodzony. Oba są pyszne!! Uwielbiam truskawki, kiwi i agrest pod każdą postacią, ale naturalną, nie przetworzoną. Więc przyznam, że dżemy i wszelkie takie smarowidła jem bardzo rzadko… Doceń więc moje poświęcenie 😀

Wg poradnika konsumenta Kasi Bosackiej i Małgorzaty Kozłowskiej-Wojciechowskiej „Czy wiesz, co jesz”  dżem przygotowuje się gotując owoce z dużą ilością cukru i żelatyną. Jednak część owoców powinna być w całości, a reszta powinna być rozgotowana (nie podano ile w całości a ile rozgotowane). Jednak domyślam się, że im mniej cukru, tym lepiej. Wg poradnika obu pań, cukru powinno być nie więcej 30% . Jednak przeglądając bogate półki sklepowe ciężko mi było znaleźć dżem gdzie na 100g byłoby więcej niż 30g owoców!!!!

Jpeg

Spójrzmy więc na skład:

1. Dietetyczny dżem z truskawek słodzony fruktozą 

JpegDżem przygotowany z myślą o osobach chorych na cukrzycę. Czy mogą z tego typu rozwiązania skorzystać? Zostawię to rozważanie na inny artykuł. Przygotowany o dziwo z 50g owoców na 100g. Jednak zaraz za truskawkami na pierwszym miejscu jest co? Syrop fruktozowy, dopiero na 2gim miejscu fruktoza, i substancje żelujące. Jednak zawartość cukru 30g na 100g, czyli dopuszczalna norma.
2. Dżem niskosłodzony z agrestu i kiwi 

W swoim składzie zawiera jedynie 35% owoców!! Buu, szkoda. Ja kocham agrest i kiwi!! Natomiast reszta to, jak widać tablica mendelejewa i cukry: syrop glukozowo-fruktozowy (CUKIER!!), zwykły

Jpeg

cukier (CUKIER!!) (ktoś chce zadbać, by niedocukrzenie w Twojej krwi nie nastąpiło), woda i pektyny i reszta mieszkańców. 


Jednak zawartość cukru 35g!! Stanowczo za dużo jak na taki słoiczek!!

 

Podsumowując:

1. Dżem truskawkowy, słodzony fruktozą:

30g cukrów /100g czyli 66g cukrów / słoik (uważaj, nie zjedz całego!!)

125 kcal/100g czyli 275 kcal /słoik (kaloryczność przekąski lub 270g kurczaka)

opakowanie ma 220g

 

2. Dżem agrestowo-kiwi, niskosłodzony:

35g cukrów/100g, czyli 98g cukrów /słoik

143 kcal/100g, czyli 400,4 kcal /słoik

opakowanie ma 280g

 

 

WAŻNA WSKAZÓWKA: Zauważ, że dżem dietetyczny to nie to samo, co niskosłodzony!! 🙂

A teraz co wybrać??

 

Myślę, że w przyszłości na żaden z nich się nie skuszę, mimo walorów smakowych. Poprostu wolę jednak owoce w naturalnej postaci.  Nie mam w zwyczaju jedzenia dżemu na śniadanie, choć wiem, że wiele osób lub. Jedna łyżeczka dżemu na tydzień jest opcją do przełknięcia.
Jednak gdybym miała doradzić Wam z tych dwóch, to zdecydowanie opcja nr 1 , czyli dżem dietetyczny, słodzony fruktozą.

Dlaczego??

Opcja nr 1:

– ma 50g owoców na 100g produktu

– to oznacza, że ma aż 20g więcej owoców, niż opcja nr 2

– ma o 5g mniej cukrów, (5g mniej/miesiąc w ciągu 12 m-cy daje 60g cukrów mniej)

– ma o 18kcal mniej niż opcja nr 2

 

Opcja nr 2:

– ma tylko 35g owoców na 100g

– to znaczy, że ma 20g owoców mniej niż opcja nr 1

– ma aż 5g cukrów więcej, co w skali roku daje 60g cukrów więcej w Twojej diecie

– ma o 18 kcal więcej niż opcja nr 1

 

Kwestią też indywidualną, którą należało by przemyśleć przy wyborze pozostaje:

Ile słoików dżemu na miesiąc wcinasz?? 🙂

Remember: moderation is the key

 

Życzę Wam smacznych i zdrowych wyborów

 

Pozdrawiam

Emilia Warakomska

Fitness Expert

About Emilia Warakomska