Najlepsze ćwiczenia odchudzające

Posted by | Lipiec 22, 2012 | TRENING | 3 Comments

Często Panie pytają mnie o to, jakie są najlepsze ćwiczenia odchudzające, które pomogą im żeby szybko schudnąć. Ten artykuł piszę po pierwsze, żeby uświadomić Was moi drodzy, iż nie istnieją cudowne ćwiczenia odchudzające. Tak samo jak nie istnieje cudowna tabletka, po której połknięciu schudniesz w miesiąc 10kg. No a nawet jeśli tak się stanie i schudniesz w takim tempie, to Twoje ciało stanie się bardziej wiotkie i galaretowate, gdyż tak szybki spadek wagi powoduje, że skóra nie nadąża się skurczać w Twoim tempie odchudzania.

Mam zamiar być całkowicie szczera, podpierając swoją wiedzę wieloletnim doświadczeniem w treningu siłowym i fitness, i chcę uświadomić Ci, że nie ma czegoś takiego jak najlepsze ćwiczenia odchudzające, bo żadne ćwiczenia nie odchudzają, jednak jeśli dalej nie jesteś co do tego przekonana, szukasz tych cudownych najlepszych ćwiczeń odchudzających to czytaj dalej… Dowiesz się co wpływa na efektywność ćwiczeń, jakie są ich rodzaje oraz kiedy najlepiej je wykonywać.

Przykładowy trening oraz składowe skutecznego odchudzania znajdziesz na moim darmowym kursie online.

Czy istnieją najgorsze i najlepsze ćwiczenia odchudzające?

Przede wszystkim na skuteczność Twojego odchudzania wpływa dobrze zaplanowany trening (trening składa się z odpowiednich ćwiczeń) i dobrze skomponowana dieta, a także przede wszystkim odpowiednie nastawienie mentalne i motywacja –> bez tego ani rusz, nawet „najlepsze ćwiczenia odchudzające” Ci nie pomogą!!

Ćwiczenia same w sobie nic Ci nie dadzą, bez odpowiedniego systemu, oraz wiedzy: jak je wykonać, w jakiej kolejności i jaką ilość powtórzeń wykonać.

Twój trening powinien składać się z odpowiednio dobranych do celu ćwiczeń. Istnieje podstawowy podział, który dzieli ćwiczenia na wielostawowe i izolowane. Ćwiczenia wielostawowe (inaczej złożone), to takie, w których podczas ruchu anatomicznego angażujesz wiele grup mięśniowych. Natomiast ćwiczenia izolowane to takie ćwiczenia, które angażują do pracy tylko jeden mięsień bez kompensowania ruchu przez inne mięśnie. Są one stosowane wtedy, gdy chcemy mocniej pobudzić (dopracować) dany mięsień (mówi się wtedy o dopracowaniu tzw. definicji mięśnia). Jednak, żeby poćwiczyć nad izolowaniem mięśnia, trzeba po pierwsze te mięśnie najpierw mieć, po drugie umieć je wykonywać, gdyż techniki izolowania ruchu bez podstaw wiedzy anatomicznej dla zwyczajnego człowieka może sprawiać trudność. Dlatego w pierwszej kolejności proponuję wykonywać ćwiczenia wielostawowe – złożone.

Podczas ćwiczeń wielostawowych angażujesz wiele dużych mięśni, przez co skraca Ci się czas treningu. Ćwiczenia złożone dają większą siłę mięśni, szybszy rozwój masy mięśniowej (ale don’t worry – nie staniesz się przez to kulturystką) a także lepszą sprawność Twojego ciała, ponieważ w codziennych sytuacjach życiowych by wykonać jakąś czynność wykorzystujesz kilka grup mięśniowych (jest to podejście funkcjonalne, które opiszę w osobnym artykule ze względu na brak miejsca).

Dla osób odchudzających się i chcących szybko zrzucić wagę najważniejszą zapewne wiadomością będzie to, iż bonusem wykonywania ćwiczeń wielostawowych jest podwyższony koszt energetyczny. Mówiąc prościej, spalasz więcej energi podczas wykonywania takich ćwiczeń jak m.in. przysiad, martwy ciąg, pompki, podciąganie na drążku. Podwyższając swój metabolizm, znacząco wpływasz pośrednio na spalanie tkanki tłuszczowej o czym pisałam w jednym z artykułów tutaj,  jeśli jeszcze go nie czytałaś to koniecznie się z nim zapoznaj. Jest to ważne ponieważ:

Podwyższony metabolizm = szybsze spalanie tłuszczu w spoczynku

Czy chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Mówię o tym dokładnie w moim darmowym kursie odchudzania online.
Dzieje się tak, ponieważ podczas złożonych ćwiczeń następuje wzrost częstotliwości bicia serca, krew z tlenem szybciej pompują się do mięśni, ciśnienie i temperatura ciała wzrasta, zwiększa się Twoje tętno i szybciej odczuwasz zmęczenie. Poza tym wzmacniasz mięśnie, a im one mocniejsze, tym szybszy Twój metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Można śmiało powiedzieć, że następuje synergiczny efekt domina. Silniejsze mięśnie = szybszy metabolizm = szybsze zużywanie energii podczas spoczynku (czyli spalanie tłuszczu podczas regeneracji mięśni).

Kolokwializując można powiedzieć, że wymienione ćwiczenia są to najlepsze ćwiczenia odchudzające

Jednak nie do końca jest to prawda, i jeśli ktoś Ci tak powie, to oznacza, że bardzo wyrywkowo traktuje poważną wiedzę i świadczy o jego pseudo-kompetencji. Bo będę Was edukować w tym, że nie ma ćwiczeń odchudzających. Dopiero dobrze zaplanowany i zrealizowany trening da Ci efekty.

Trening składający się między innymi z tych ćwiczeń ułożonych w odpowiedniej kolejności, wykonywanych z odpowiednim obciążeniem i w zakresie odpowiedniej ilości powtórzeń będzie jednym z najlepszych sposobów na podwyższenie spoczynkowego tempa metabolizmu, wzmocnieniu mięśni, i uwaga: pośredniego pozbywania się tkanki tłuszczowej. Gdyż im mocniejsze mięśnie tym szybszy metabolizm i szybsze spalanie tkanki tłuszczowej, ale nie bezpośrednio.

Plusem tych ćwiczeń jest też to, że trenujesz praktycznie całe ciało w jednym ćwiczeniu, pobudzasz kilka grup mięśniowych, więc trening taki możesz skrócić, przez co zaoszczędzasz czas spędzony na siłowni. Dzięki temu Twoja sylwetka zmieni się o wiele szybciej, będziesz też sprawniejsza i silniejsza wykonując codzienne obowiązki.

Jak wynika z powyższego ćwiczenia izolowane, które angażują tylko jedną grupę mięśni (popularne brzuszki, wznosy ramion, wznos nogi w podporze) nie wpływają na większe spalanie kalorii podczas ich wykonywania, często jednak Panie, które chcą schudnąć wykonują te ćwiczenia bo uważają je, z niewiadomych względów, za najlepsze ćwiczenia odchudzające. Wiele z tych kobiet błędnie myślą, że jeśli będą ćwiczyć pupę, albo mięśnie brzucha, to schudną z tej części ciała. Niestety tak się nie dzieje.

Pewnie nasunęło Ci się teraz, że ćwiczenie izolowane są do niczego i nie warto więc na nie tracić czasu, skoro nie wpływają na odchudzanie?! Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia te służą dopracowaniu słabszych grup mięśni, które są mniej widoczne, albo chcemy je bardziej ujędrnić. Warto odpowiednio łączyć ćwiczenia wielostawowe i izolowane, jednak do tego potrzebna jest już fachowa wiedza trenerska z zakresu technik i metod treningowych, jednak to już jest dłuższy temat i to na nie jeden artykuł.

Natomiast na odchudzanie i spalanie tkanki tłuszczowej jak już pisałam wpływa cały trening a nie jedynie poszczególne ćwiczenia

Myślę, że do tej pory wiele osób tak niestety NIE myślało i dlatego nie osiągało swoich efektów,  marnując swój czas na szukanie najlepszych ćwiczeń odchudzających. Takich ćwiczeń poprostu nie ma.  Odpowiedni trening siłowy należy połączyć z treningiem aerobowym, który wspomoże i przyśpieszy spalanie tkanki tłuszczowej. To jest najlepsze rozwiązanie, i jedyne które daje efekty.

Tutaj dochodzi też kilka innych ważnych czynników, które mają ogromne znaczenie. Zamiast szukać cudownych ćwiczeń i pigułek, przeanalizuj swój dotychczasowy trening i nawyki żywieniowe. Oprócz cech fizycznych treningu, które opisałam ważne są też inne czynniki, które mają znaczny wpływ na jego efekty. Druga sprawa, jeśli chodzi o odchudzanie to Twoje nastawienie.

Przede wszystkim polubienie treningów, zmiana nawyków żywieniowych na zdrowe i z całym sercem zaangażowanie się w ten proces przyniesie Ci efekty szybciej niż myślisz. Do tego ważna jest oczywiście wiedza, bo jeszcze oprócz tego, że trzeba wiedzieć CO, to jeszcze musisz wiedzieć JAK tego dokonać. Poza tym warto sobie uświadomić, że dieta i trening powinny być Twoim nieodłącznym stylem życia, a nie jedynie próbą unormowania wagi na chwilę, którą można przerwać kiedy się tym znudzisz. I dopiero z takim nastawieniem wiedz, że uda Ci się schudnąć na zawsze, bez zbędnych okresowych skoków i frustrujących wachań wagi.

Jedynie WIELOKIERUNKOWE podejście do tematu odchudzania da Ci bardzo korzystne zmiany w modelowaniu Twojej sylwetki. Jeśli do odpowiednio skonstruowanego treningu dojdzie odpowiednio zbalansowana dieta efekty zadziwią Ciebie samego. Jeśli będziesz traktować wiedzę wyrywkowo, na efekty nie masz co liczyć, albo będą takie same jak do tej pory.

Posumowanie:

  • Nie istnieją cudowne, najlepsze ćwiczenia odchudzające.
  • W każde ćwiczenie musisz włożyć wysiłek i zaangażować się.
  • Podczas treningu angażuj ciało i umysł w to co robisz. Staraj się myśleć poprzez mięsień, a trening przyniesie efekty o wiele szybciej.
  • Trening i dieta to styl życia, a nie chwilowa moda.

About Emilia Warakomska

  • Dubstep

    Chcę tylko skomponować małą notkę po to, żeby przekazać autorowi tego tekstu jak bardzo spodobała mi się Twój wpis. Uważam, że jest to świetny artykuł, poruszający konkretne sprawy związane z ćwiczeniami i odchudzaniem.

    • Emilia Trenerka Fitness

      Haha, bardzo podoba mi się Twoja notatka 🙂 Cieszę się, że Cię zainspirowałam moim wpisem, zapraszam częściej na mojego bloga oraz subskrypcję kanału na YT 🙂

  • JAjojujiii ;3

    😀