4 największe mity motywacji

Posted by | Maj 15, 2016 | MOTYWAACJA | 5 komentarzy

 

motywacyjny mitChcesz schudnąć? Chcesz zmienić swoją sylwetkę. Chcesz pozbyć się zbędnych kilogramów, albo wyrzeźbić brzuch? Nie ważne jaki jest Twój cel. Jesteś na Blogu speca, od kształtowania sylwetki kobiecej.

Ten spec to oczywiście ja. Uważam, że zmiana ciała, w pierwszej kolejności polega na zmianie myślenia. Działanie holistyczne – to mój konik, ponieważ z doświadczenia wiem, że to podstawa skutecznego działania. Skutecznego działania, które mierzy się pewnością tego co robisz, pewnością w osiągnięciu zamierzonego sukcesu, pewnością w zdobyciu celu. Aby to osiągnąć zamierzam Ci więc pomóc… Zamierzam pomóc Ci rozprawić się z największymi mitami w temacie ciała. Zamierzam oświecić Cię i powiedzieć o rzeczach, o których NIKT WCZEŚNIJ CI NIE POWIEDZIAŁ!! 

 

Mit 1: Motywacja

Zapewne  ciągle do odchudzania szukasz motywacji. Motywacja – jest owszem potrzebna, i sama wielokrotnie o tym pisałam. Jednak motywacja jest potrzebna TYLKO I WYŁĄCZNIE …na początku, aby rozpocząć. Jednak, jak już wiele razy się napewno przekonałaś/eś – motywacja szybkim trachem leci w dół.

Motywacja jest jak sinusoida, raz góra,  raz dół. Zatem coś takiego nie może być bytem, mającym wpływ na nasz sukces, nie sądzisz? Stąd każdy inteligentny i rozumny człowiek, wysnuje bardzo proste wnioski, tj.:

  • Motywacja NIE jest fundamentem odchudzania.

  • Motywacja NIE jest motorem napędowym działania.

  • Motywacja NIE jest też składnikiem sukcesu.

 

Mimo wszystko, na początku każdy odchudzacz, mentalny grubas, każdy osobnik chcący zmienić swoje ciało, szuka motywacji do działania – bynajmniej nie ma w tym nic złego. Nikogo nie obwiniam za takie działanie. To jest całkiem w porządku na początku, gdy zaczynasz, masz prawo nie wiedzieć wszystkiego i nie znać innych dróg. Gorzej, że taki osobnik planuje bazować na motywacji przez cały proces odchudzania. Jest to poważny błąd. Jaki jest tego skutek?

Historia zawsze jest taka sama. Zmienia się tylko dekoracja 😉 Wystarczy, że zobaczysz zdjęcie pięknego ciała w internecie, podniecasz się na widok super sylwetki zobaczonej w metamorfozach celebrytki i zaczynasz ćwiczyć. Zaczynasz nawet zdrowo się odżywiać. Nawet kupujesz konsultacje u Trenera, bądź dietetyka. Trwa to nawet 3-4 tygodnie. W zależności od osobowości i potrze b.

I nagle – coś się dzieje w Twoim życiu: samochód nawalił, ktoś Cię wkurwił, ktoś pobił Twojego psa, coś Ci nie wyszło, chomik Ci uciekł z akwarium… no życie. Szereg tych życiowych i nagłych przeszkód (które wcześniej też się zdarzały) powoduje, że oto nagle – obserwujesz spadek motywacji, aby przygotować posiłki, aby iść na trening i nagle, nagle poprostu, to co mówi 90% społeczeństwa, to jest ta fraza, która powoduje, że odpuszczasz: „nie mam czasu”, albo to co mówi 98% społeczeństwa „nie mam kasy” (czy nie zauważasz, że mówią tak wszyscy, niezależnie od stanu swojego portfela). Dwa podstawowe czynniki „de-motywujące” – czyżby?

 

Wnioski są bardzo proste:

 

To co pomaga Ci wytrwać to absolutnie, ale to absolutnie, ale to absolutnie mada faka – NIE JEST MOTYWACJA!!

To co powoduje, że nie poddajesz się życiowym przeszkodom,  nie odpuszczasz,  nie szukasz powodów wymówek – NIE JEST TO MOTYWACJA.  

To co powoduje, że osiągasz sukces, idziesz do przodu jak przecinak, działasz pomimo przeszkód – NIE JEST TO MOTYWACJA!! A więc, jeśli to nie motywacja, to co?

Czy motywacji zatem nie warto szukać??? Nie do końca. Nie twierdzę, że motywacja to jest huj, i omijaj ją łukiem z daleka. Motywacja jednak spełnia inną rolę, niż jej się standardowo przypisuje.

W mojej opinii, oraz z mojego doświadczenia wiem, że motywacja to taki PIK. Pik, kopniak w tyłek, który pomaga ruszyć z miejsca. Jednak, tak jak już wcześniej udowodniłam – to nie motywacja pozwala utrzymać stan działania. Ponieważ motywacja jest jak ogień – potrafi się szybko wzniecić, jednak, potrafi również tak samo szybko zgasnąć. O tym procesie napisałam już wyżej. 80% osób, które rozpoczynają dietę/ćwiczenia – nie wytrwają do końca. Motywacja się wypala, a więc to nie motywacja jest składnikiem sukcesu.

Czymże jest ten tajemniczy składnik sukcesu, to co pomaga wytrwać, nie pozwala się poddać?

A więc, tym składnikiem, który pomaga wytrwać, osiągnąć spektakularny sukces i cieszyć się wymarzoną sylwetką, długo i bez efektu jojo, bez męczarni i bez wyrzutów sumienia, jest….

Gwarantuję Ci, że nikt wcześnij Ci o tym nie powiedział

Tadam…to SAMODYSCYPLINA!!

A więc podsumowując, aby łatwiej było Ci to zrozumieć, ujmę to metaforycznie:

  • Motywacja – jest zapalnikiem/to jest OGIEŃ/jednak szybko się wypala

  • Samodyscyplina – jest benzyną do działania/to jest MOTOREM napędowym/to jest to co pozwala wytrwać

 

I żeby łatwiej Ci było zrozumieć, ujmę to w definicji następującej:

Samodyscyplina - definicja

Samodyscyplina – definicja

Motywację natomiast obrazowo ujęła bym tak:

Motywacyjny PIK

Motywacyjny PIK

Zadanie domowe dla Ciebie, to wydrukuj ten arkusz i codziennie badaj swoją motywację do działania.

Zobaczysz jak wyglądają u Ciebie piki  motywacyjne. Kiedy czujesz największą motywację do działania, a kiedy włącza się niechęć, negatywne emocje i spadek motywacji.

Gwarantuję Ci, że mocno się zdziwisz, gdyż nie jest ona jednostajna i cały czas taka sama.

Gwarantuję Ci, że dojdziesz do mocnych wniosków, o których tutaj piszę, a doświadczając ich na własnej skórze – nigdy brak motywacji nie spowoduje, że się poddasz i odpuścisz, a będziesz działać o wiele bardziej skutecznie.

Gwarantuję Ci, że to ćwiczenie działa, o ile będziesz je robić regularnie i systematycznie – przekonasz się jak mocno poprawia jakość i standardy Twojego działania.

Jak działa Arkusz? Bardzo prosto!!

 

  • Dolna strzałka, to CZAS ( proponuję zaznacząć tygodnie: tydz.1, tydz.2, tydz.3, itd… w zależności od tego ile czasu trwa Twoje zadanie)
  • Strzałka z lewej strony to POZIOM INTENSYWNOŚCI (niska/średnia/wysoka)

Raz w tygodniu zaznaczasz PIK motywacji – na jakim znajduje się poziomie, jak mocna jest jego intensywność, bardzo wysoka, czy może bardzo niska? A może spada poniżej 0?

Inne zastosowanie arkusza?

To proste ćwiczenie możesz również wykorzystać aby monitorować kryzysy (np. związane z dietą) – kiedy następuje kryzys, co jaki czas w ciągu tygodnia/miesiąca?

Widząc cykle w jakie wchodzisz – łatwiej Ci je kontrolować, monitorować i przede wszystkim ZAPOBIEGAĆ. Ponieważ wiedząc, kiedy dana sytuacja może Cię dopaść, możesz się wcześniej przygotować aby odeprzeć atak wroga 🙂 A jak wiemy: LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ NIŻ LECZYĆ. 

Zatem wydrukuj arkusz, i podziel się w komentarzu wynikami 🙂

I na koniec pamiętaj!! Przepis na udaną sylwetkę brzmi tak:

Aby zwyciężyć potrzebujesz:

 

  1. ZAPLANOWAĆ zwycięstwo!! Pisałam o tym w poście o motywacja kluczem do sukcesu
  2. PRZYGOTOWAĆ SIĘ do zwycięstwa!! Było między innymi w tym cyklu postów: jak się NIE odchudzać
  3. OCZEKIWAĆ zwycięstwa!!

cytat10

Bądźmy w kontakcie, ponieważ w kolejnym poście będę przedstawiać kolejne mity na temat motywacji, a raczej nastawienia do odchudzania…

 

Jeśli spodobał Ci się ten wpis, to proszę bardzo udostępnij go w social media, wyślij mejlem do koleżanki, bądź zalajkuj. Ciebie to nic nie kosztuje, a wpis może dotrzeć do osób, które tego bardzo potrzebują 🙂 W ten sposób pomożesz im, nawet jeśli nigdy się o tym nie dowiesz. Z góry dziękuję Ci.

About Emilia Warakomska

  • Monika

    Ja na ochudzanie polecam Jagody Goji , tradycyjne suszone owoce mnie zapychaja wiec stosuje wyciąg z Jagód Goji.
    Wiadomo że dochodzą do tego ćwiczenia , żadnej coli i śmieciowych batoników typu mars czy snickers!!

  • Podjęłaś się ważnego tematu, chyba nigdzie indziej o tym nie czytałam 😉 Wpis świetny, niech dojdzie do wszystkich.

    • Emilia Warakomska

      No raczej! 🙂
      Nie pierwszy raz słyszę, że piszę o rzeczach, których nigdzie indziej poprostu NIE MA! Cóż zrobić? 🙂

  • Ola

    To prawda że dzięki samej motywacji człowiek nie schudnie, ale na pewno na początku jest ważna i się przydaje, ale wiadomo że dyscyplina jest najważniejsza.

    • Emilia Warakomska

      Olu, w moim wpisie dokładnie opisuję jak wygląda PIK motywacji, zachęcam do zapoznania się 🙂
      Motywacja pozwala zacząć – jednak to DYSCYPLINA powoduje, że masz upór w dążeniu do Celu.