Poznaj swoje ciało, trenuj zgodnie z typem sylwetki!!

Posted by | Luty 15, 2014 | MOTYWAACJA, TRENING | 4 komentarze

Poznaj swoje ciało i trenuj zgodnie z typem sylwetki!! Z tego artykułu dowiesz się jak istotne różnice w budowie sylwetki wpływają na dobór efektywnego planu treningowego. Każdy z nas jest inny, ma inny metabolizm, inny typ sylwetki. Jak myślisz dlaczego tak wiele osób nie widzi efektów, albo ciężko pracując nie osiąga tego co zamierzał.

Istotne w EFEKTYWNYM TRENINGU jest maxymalna jego INDYWIDUALIZACJA, ze względu na:

– styl życia
– stopień wytrenowania
– możliwości treningowe (progres lub jego brak)
– typ konstytucjonalny sylwetki (somatotyp)
– różnice w budowie anatomicznej sylwetki
– typ metabolizmu (szybki, wolny, średni)
– preferencje żywieniowe
– inne

Aby Trening był dobrze dopasowany do Ciebie i Twoich potrzeb, musisz bardzo dobrze poznać swoje ciało.

Szybki program Treningowy ściągnięty z internetu, kolorowej gazety czy z telewizji nie koniecznie będzie dla Ciebie dobrym rozwiązaniem, o ile nie jest indywidualnie dopasowany do Ciebie. W praktyce tak rzeczywiście nie jest, dlatego, że te „programy treningowe cud w 15 minut” nie biorą pod uwagę Twojego typu sylwetki, różnic w budowie anatomicznej, typu Twojego metabolizmu, stąd o efektywności i rezultatach może pochwalić się jedynie garstka osób, która przypadkiem znalazła program treningowy dla siebie.

Typ sylwetki – mit, kit czy prawda?

Aby to dobrze zrozumieć, zacznijmy od początku. W drugim tygodniu płodu zarysowują się trzy pierwotne warstwy: warstwa zewnętrzna, zwana EKTOdermą, warstwa środkowa, zwana MEZOdermą i warstwa głęboka, czy ENDOderma. Każda z nich jest zalążkiem różnych części organizmu:

  • EKTOderma, z której powstaje naskórek i organy czuciowe, a także ośrodkowy układ nerwowy i nerwy obwodowe

  • MEZOderma, z której wykształcają się kości, mięśnie, organy moczowo-płciowe, układ sercowo-naczyniowy i krew

  • ENDOderma, z której powstaje błona śluzowa jelita i gruczoły układu trawiennego.

  • Ekto, Mezo, Endo – I co z tego wynika??


    Przeważający rozwój jednej z tych warstw w czasie dorastania odpowiada za ukształtowanie się określonego typu sylwetki u Ciebie, stąd różnice między różnymi ludźmi. Te różnice jednak są BARDZO ISTOTNE ze względu na dopasowanie odpowiedniego planu treningowego oraz odpowiedniej diety, gdyż każdy z tych typów inaczej reaguje na bodźce treningowe oraz jedzenie.

    Do podstawowych typów sylwetki, tzw. somatotypów typologii Sheldona należą:

    1. EKTOMORF

    – to astenik, charakteryzuje się silnie rozwiniętym układem nerwowym i bardzo mała warstwą tkanki tłuszczowej

    Osoby o tym typie budowy ciała są kruche i delikatne. Mają długie kończyny, wąskie barki, a kości są drobne i wyraźnie zaznaczone. Z powodu bardzo małej warstwy tkanki tłuszczowej uwidaczniają się mięśnie, chociaż są one słabo rozwinięte. Przemiana materii u takich osób jest dość szybka, a spowodowane jest to często nadczynnością tarczycy.

    Osoby z tym typem sylwetki mogą wykonywać wiele treningów tygodniowo, szybko odzyskują siły, a ich organizm regeneruje się w błyskawicznym tempie.

    Najczęściej te osoby chcą przybrać na wadze. Jednak aby to się stało te osoby muszą dostarczać swojemu ciału więcej kalorii, niż spalają, co zmusza je do jedzenia dużych ilości pokarmów. Nie jest to wcale takie oczywiste, ani proste, ponieważ najsłabiej rozwinięty jest u nich układ trawienny. Dlatego też często te osoby o tym typie ciała mówią, że „zapominają o jedzeniu”. Poprostu nie jest ono dla nich takie istotne. Niekiedy również twierdzą, że jedzą dużo – zaznaczę jednak, że dla każdej osoby „dużo” oznacza zupełnie inną ilość, więc jest to pojęcie względne.

    Mięśnie tych osób mają są bardzo często słabe napięte, dlatego często te osoby są przygarbione, ze schorzeniami kręgosłupa (kifoza, lordoza, skolioza). Niedomagania te wynikają z powodu słabych mięśni prostowników kręgosłupa i tłoczni brzucha. Słaba tłocznie odpowiada za zmniejszone napięcie części wewnętrznych mięśni brzucha, które nie mogą utrzymać trzewi. Aby zlikwidować wady postawy, osoby te muszą zatem wzmocnić napięcie trzewi.

    Przykłady słynnych Ektomorfików:

    Najczęstszym przykładem ektomorfików są modelki na wybiegach oraz szczupli biegacze.
    Znany kulturysta Frank Zane również jest ektomorfikiem, nie przeszkodziło mu to jednak w zdobyciu 3x tytułu Mr Olimpia (’77-’78-’79r). Inne znane nazwiska ektomorfików, to: Paris Hilton, Nicole Reachy, Angelina Jolie, Viktoria Aadams (ex SPice Girl). Wśród polskich ektomorfików znajdziemy: Ewa Chodakowska, Kayah, Edyta Górniak, Justyna Steczkowska, Małgorzata Socha.

    MEZOMORF

    – to atleta, o silnie rozwiniętym układzie mięśniowym i kostnym

    Mezomorfik to osoba dobrze umięśniona, z dobrze wykształconym kośćcem i masywnej budowie stawów. Szerokie obojczyki, umięśnione ramiona sprawiają wrażenie osób barczystych. Klatka piersiowa jest szersza niż talia, a cechą charakterystyczną są silnie rozwinięte mięśnie nóg: potężne łydki i przedramiona, które potrafią być tej samej grubości co ramię.

    Zwiększenie masy mięśniowej jest efektem działania testosteronu, hormonu produkowanego przez jądra. Dlatego większość mezomorfików to mężczyźni. Pewne ilości testosteronu wydzielają również nadnercza, więc kobiety, u których występuje nasilenie czynności tych gruczołów mogą mieć sylwetkę mezomorficzną, chociaż nigdy ich mięśnie nie będą tak rozwinięte jak u mężczyzn mezo.

    Mezomorficy to osoby nastawione na działanie. Mogą uprawiać wszystkie rodzaje sportów. Jednak z powodu dużej masy mięśniowej, mają pewne trudności z uprawianiem sportów wytrzymałościowych, np. biegi na bardzo długich dystansach. Lepiej więc sprawdzi się mezomorfik w sprincie i innych sportach z lekkoatletyki.

    Jeśli tylko się nie przejada, rzadko miewa problem z utrzymywaniem wagi. Umiarkowany trening pomaga zachować prawidłowo umięśnioną i atletyczną sylwetkę.

    Przykłady słynnych mezomorfików:

    Najsłynniejszym chyba pośród kulturystów Mezomorfikiem jest Arnold Schwarzenegger. Lekkoatleci, sprinterzy wśród sportowców to najczęściej mezomorficy. Znana fitnesska i autorka książki „Piękna papryczka uwodzi kształtem” Edyta Draus jest mezomorfikiem. Wśród polskich gwiazd, to np. Dorota Rabczewska.

    ENDOMORF

    – to pyknik, z silnie rozwiniętym układem trawiennym

    Osoba o okrągłej budowie, z mocno rozwiniętą tkanką tłuszczową, zakrywającą równie dobrze rozwiniętą tkankę mięśniową. Daje to tzw. miękki, pulchny wygląd. Kości tej osoby są z reguły nie widoczne, a kończyny „serdelkowate”. Przewaga masy ud i ramion nad łydkami i przedramionami jest jedną z części charakterystycznych tej budowy. Kościec jest mniej masywny niż u Mezomorfika, ale bardziej masywny niż u Ektomorfika.

    Endomorficy mają silnie rozwinięty układ trawienny, co powoduje, że są szerocy, a nie rzadko wzdęci. Sprawiają wrażenie, jakby gospodarka ich organizmu była nastawiona na pochłanianie. Dlatego to właśnie endomorficy mają problem z pochłanianiem zbyt dużej ilości jedzenia. Często jest to dla nich wstydliwe. Uważam, że uświadomienie takiej osoby, że to genetyczne uwarunkowania i dobrze rozwinięty układ trawienny powoduje nadmierny apetyt, a nie słaba wola czy psychika, spowoduje mniejszą frustrację z tego powodu i większą chęć do pracy nad swoimi nawykami.

    Typ endomorficzny częściej spotyka się u kobiet, u których tkanka tłuszczowa jest obfitsza, jako skutek działania pewnych żeńskich hormonów, produkowanych przez jajniki.

    Tarczyca endomorfika jest leniwa, a więc przemiana materii wolna i potrzebują oni więcej czasu na regenerację, niż pozostałe typy sylwetki. Rzadko kiedy mają problem z kręgosłupem, gdyż jego kształt dostosował się do masy ciała, którą musi trzymać, jednocześnie zatracając część swoich krzywizn i przybierając formę kolumny. Za to często osoby te cierpią na bóle kolan, ponieważ nadmierna masa ciała, jakiej nabrały zanim skończyły rosnąć, zdeformowała im kościec kończyn dolnych, nierzadko wyginając je w „X” (kolano koślawe – „genu valgum”)

    Endomorficy, aby zachować formę i zmniejszyć stopień otłuszczenia ciała, powinni łączyć treningi, które przyśpieszą ich metabolizm z odpowiednio zbilansowaną dietą.

    Przykłady endomorfików:

    Do słynnych Endomorfów należą: siłacz Mariusz Pudzianowski i Kulturyści Akop Szostak i Jay Cutler, . Najczęściej przedstawiciele tego typu sylwetki to osoby uprawiające sporty siłowe, często kulturyści i ciężarowcy oraz 3-boiści.

    Jeśli podobał Ci się mój artykuł i znalazłaś/eś w nim dużo ciekawych informacji dla siebie, udostępnij go dalej, aby pomóc innym poszerzyć samoświadomość i samopoznanie swojego ciała. Wszystko dla tego, aby trening był bardziej efektywny!!

    Im więcej udostępnień otrzyma ten artykuł, tym więcej wiedzy otrzymasz następnym razem!!

    About Emilia Warakomska

    • Ja jestem Ektomorfikiem, za to łatwiej mi uprawiać Street Workout.
      Jestem lekki i szczupły. Ramiona mi sie rozbudowały od podciągania, jednak tłuszcz, to 6% 🙂
      A jem ile wlezie.

      • Emilia Warakomska

        Witaj!! Jeśli jesteś lekki i szczupły Street Workout będzie dla Ciebie bardzo łatwy do wykonania. Na początku efekty są zawsze szybkie, potem żeby nastąpił progress potrzebujesz bardziej pobudzić swoje ciało. Pozdrawiam

    • Ew

      Jestem dziewczyną- endo. Już przy porodzie byłam potężnym dzieciakiem, a teraz mając 20 lat przy 168 cm wzrostu 71 kg. Trochę to deprymujące, choć jestem „zbita” i nie wyglądam na tyle (podobno).
      Ten post mi uświadomił, że mam taki organizm, ze skłonnościami. To ulga wiedzieć, że to nie tylko słaba wola. Bardziej byłam skłonna karaniu się, a tu widać po prostu czas bym się sobą zaopiekowała.
      Dziękuję bardzo za ten post, a może podsunęłabyś coś jeszcze? Chętnie zgłębiłabym ten temat bardziej..

    • Ela

      Dziękuję za ten artykuł. Jestem typem ENDO nie wiedziałam o tym a i nigdy wcześniej nikt mi o tym nie mówił. Mam większość cech o których tu Pani napisała. Proszę mi powiedzieć czy jest możliwość pozbycie się „koślawych kolan”? Pozdrawiam serdecznie 🙂