Skuteczna dieta odchudzająca

Posted by | Sierpień 11, 2012 | DIETA | 5 Comments

Skuteczna dieta odchudzająca to temat, który często pojawia się zarówno w dyskusjach na forach, jak i pytaniach moich klientów. Do napisania tego artykuły zainspirowała mnie Iza, która napisała do mnie z prośbą o pomoc w przeanalizowaniu jej diety. Pod lupę idzie jedna z popularnych diet, uważana za skuteczną dietę odchudzającą.

Dieta ta okazała się dietą niskowęglowodanową, którą kobiety często stosują, ze względu na popularne przekonanie, że od węglowodanów „się tyje” i uznając ją za skuteczną dietę odchudzającą. Jest to po części tylko prawda, tak samo jak to, że dzięki ćwiczeniom schudniesz, Na oba tematy wypowiadam się w moim darmowym kursie odchudzania. Jeśli natomiast uważnie śledzisz tego bloga, to polecam do przeczytania artykułu o najlepszych ćwiczeniach odchudzających. Dieta, o którą pytała Iza oprócz tego, że prawie wcale nie zawierała węglowodanów, to miała bardzo niską zawartość kaloryczną, co mogłoby mocno odbić się  na jej zdrowiu i tempie metabolizmu. Wiemy natomiast, że redukcja spożycia kalorii powinna być nie większa niż 15%, co spowoduje utrzymanie tkanki mięśniowej i nie spowoduje spadku tempa metabolizmu, ale o tym dowiesz się więcej w artykule pt. jak pozbyć się tłuszczu z brzucha. Gwałtowne spadki wagi prowadzą do utraty tkanki mięśniowej, spowolnienia metabolizmu, odwodnienia i zmniejszenia wydolności sercowej, a także siły i wytrzymałości mięśniowej.

Dlaczego wg kobiet jest to najlepsza dieta odchudzająca?

Na temat prawidłowo zbilansowanej diety mówię w moim darmowym kursie odchudzania.
Zasadnością stosowania diet niskowęglowodanowych i przez grono kobiet uważaniu ich za skuteczne diety odchudzające jest to, że iż osoby tracą na wadze ze względu na bardzo niski poziom insuliny we krwi. Niestety diety niskowęglowodanowe najczęściej dążą do radykalnej redukcji ilości spożywanych węglowodanów, co powoduje wprowadzenie organizmu w stan kwasicy ketonowej. Wtedy zamiast glukozy, w celu wytworzenia energii, dochodzi do spalania tłuszczów. Wielu badaczy jednak twierdzi, że insulina nie stanowi przyczyny tycia, uważając że to tłuszcze prowadzą do insulinooporności. To oznacza, że organizm przestaje działać na poziom inuliny, czego efektem jest zwiększona jego produkcja i w efekcie magazynowanie tłuszczów. Jednak podczas kuracji dietą niskowęglową, którą możesz stosować tylko na krótką metę, po jakimś czasie Twój organizm normalnie reaguje na insulinę. Poza tym utrata wagi jest szybsza nie ze względu na to, że jest to skuteczna dieta odchudzająca, lecz dlatego, że rezygnując ze spożywania dosłownie wszystkich produktów zawierających cukier i skrobię, automatycznie ograniczasz spożywanie wielu produktów, a co za tym idzie siłą rzeczy drastycznie zmniejszasz kaloryczność swoich posiłków. Jest to bardzo proste wyjaśnienie ujemnej kaloryczności tych posiłków i niestety nie ma nic wspólnego ze skutecznością tej diety odchudzającej.

Dowodem tego, że diety niskowęglowe nie są wcale lepsze od innych są badania przeprowadzone na osobach otyłych. Badania trwały aż rok na Uniwersytecie Pensylwanii. i wykazano na nich, iż osoby otyłe po 6 miesiącach kuracji schudły 4,5 kg więcej niż osoby stosujące dietę konwencjonalną (Samaha, 2003), jednak po 12 miesiącach różnice między tymi dwiema grupami już nie były takie duże. Myślę, że dla pewnej grupy osób motywacją do stosowania takiej diety jest jej „odmienność”. Początkowo następuje szybki spadek wagi (spowodowane zmniejszoną kalorycznością, zawartością cukrów i obniżonym glikogenem mięśniowym) z tego powodu liczne grono kobiet na forach internetowych uznaje taką dietę za skuteczna diete odchudzająca. Jednak stosowanie jej  na dłuższą metę w ogóle nie jest możliwe, a jej efektem ubocznym jest złe samopoczucie, bóle głowy, zaparcia czy problem cuchnącego oddechu.

Czy napewno jest to skuteczna dieta odchudzająca?

Dieta niskowęglowa nie nadaje się także dla osób uprawiających sporty, gdyż wyczerpane zasoby glikogenu spowodowałyby osłabienie wydolności, szybkie zmęczenie, brak odpowiedniej regeneracji, a co gorsza istnieje ryzyko rzeczywistej kwasicy ketonowej i utraty masy mięśniowej, gdyż niski poziom glikogenu i cukru we krwi prowadzi do tego, że organizm czerpie energię z własnego białka, co negatywnie wpłynęłoby na metabolizm. Jeśli po tych argumentach dalej upierasz się, że dieta niskowęglowodanowa jest skuteczną dietą odchudzającą, to czytaj dalej a na pewno skutecznie rozwieję Twoje złudzenia 🙂

Diety niskowęglowodanowe są ryzykowne zarówno dla zdrowia fizycznego jak i samopoczucia psychicznego, powodują niedobory składników odżywczych i są trudne do stosowania na dłuższą metę, gdyż obniżają Twoją wydolność podczas wysiłku fizycznego

Innym ważnym problemem przy takiej diecie jest to, iż nie dostarcza ona wszystkich składników odżywczych, zawierają mało błonnika i witamin, zwłaszcza A, C, E, oraz składników mineralnych wapnia i likopenu.

Można śmiało powiedzieć, że dieta taka jest skuteczna w odchudzaniu Twojego organizmu ze składników odżywczych i wyniszczaniu go. Biorąc pod uwagę szybkie efekty jest skuteczną dietą odchudzającą, ale tylko wtedy gdy nie zależy Ci na długotrwałym spadku wagi. Jednak taka dieta oprócz tego, że skutecznie Cie odchudzi, to równie skutecznie pozbawi Cie zdrowia psychicznego, o czym przeczytasz w tym artykule dalej.

Tak jak i większość diet, również dieta niskowęglowa sprawdza się krótkookresowo, gdyż nie jest ani zdrowa i nie można jej stosować przez dłuższy czas, a przerwanie jej skutkuje efektem jojo. Im bardziej ekstremalnie podejdziesz do tematu diety, tym mniejsza szansa, że będziesz się jej przestrzegać. Dlatego jedyną skuteczną dietą odchudzającą jest trwała zmiana nawyków żywieniowych.

Dowody na działanie diety odchudzającej?

Wg przeprowadzonych przez rok badań w Tufts-New England Medical Centre w USA i porównywaniu kilku popularnych  diet, w tym niskowęglowej odkryto, że mimo iż wszystkie dały spadek wagi, to większość doprowadziła do utraty 5% masy mięśniowej. Natomiast niewiele osób było w stanie utrzymać dietę przez czas potrzebny od osiągnięcia trwałych i wymarzonych rezultatów (Dansinger, 2005). Ponadto wykazano, że dieta niskowęglowa dała najmniejszy spadek wagi i tę właśnie dietę większość osób przerwało najczęściej. Powód?? Zdrowa i skuteczna dieta odchudzająca powinna zawierać obok innych składników, również ok 60% węglowodanów. Twój mózg funkcjonuje dzięki glukozie, dlatego większość osób na diecie obniżając węglowodany czuje spadek formy psycho-fizycznej. Organizmu nie da się oszukać, przez co rezygnowanie z któregokolwiek składnika powoduje, że dietę taką szybko zarzucasz i wracasz do starych nawyków żywieniowych. Czy jest takie oszukiwanie organizmu może być zdrową i skuteczną dietą odchudzającą?

Z doświadczenia mojego jak i osób, którym pomogłam wynika, że jedynie stopniowe wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych, a w razie potrzeby zamienianie spożywanych produktów na zdrowsze (np. zamiast białego chleba, wybieraj gruboziarnisty, a zwykły makaron zamień na pełnoziarnisty) jest korzystne i wpływa na trwałe zmiany w Twoim wyglądzie i Twojej sylwetki. Jest to też jedyna znana mi skuteczna dieta odchudzająca, która bez efektu jojo daje Ci możliwość długotrwałej kontroli wagi. Zmiany powinny być na tyle przyjemne, niewielkie, stopniowo wprowadzane i takie które będziesz w stanie akceptować przez dłuższy czas (a najlepiej już na zawsze).

Jak myślisz, czy nastawienie do jedzenia jest ważne?

Ważną kwestią też jeśli chodzi o skuteczności diet odchudzających jest Twoje samopoczucie i wsłuchiwanie się w sygnały swojego ciała. Badacze z Uniwersytetu w Kalifornii udowodnili, że kobiety, które nie przestrzegały żadnej cudownej diety, lecz zaczęły zdrowiej się odżywiać, wsłuchując się w sygnały ze swojego ciała, znacznie bardziej poprawiły swoje wyniki zdrowotne, polepszyły samopoczucie i wzrosła ich pewność siebie i poczucie wartości niż osoby, które pozostając na diecie następnie ją zarzucały i odzyskiwały utracone kilogramy, tracąc oprócz figury jednocześnie szacunek do samych siebie i poczucie własnej wartości. Udowodniono również, że osoby przestrzegające rygorystycznych diet mają zaburzony rytm regulacji spożywanego jedzenia, co oznacza, że nie odróżniają zwykłego apetytu od głodu, i częściej od osób odżywiających się po prostu zdrowo, nieświadomie ignorują sygnały płynące ze swojego ciała. Z tego wynika, iż skuteczność diety odchudzającej zależy w dużej mierze od Twojego nastawienie do diety, mam nadzieję, że nie masz ku temu żadnych wątpliwości.

Osoby, które żyją ciągle na rygorystycznych dietach funkcjonują wg zasad koncentrujących się jedynie wokół jedzenia, które dzielą na zakazane i dozwolone. Najczęściej jest też tak, że osoby pozostające na diecie, mimo wszystko zjadają znacznie więcej „zakazanych” potraw niż osoby odżywiające się normalnie. Dzieje się tak, gdyż osoby takie zatracają swój naturalny system regulacji i nie potrafią dostrzec wewnętrznego sygnału sytości. Osoby takie również gorzej kontrolują swój apetyt. Zostało to udowodnione dzięki badaniom przeprowadzonym przez wielu uczonych badaczy z Pensylwanii i Toronto (Rolls, Shide 1992/ Herman, Polivy1991). Tak więc Twoja skuteczna dieta odchudzająca może być skuteczna tylko wtedy, gdy będzie realistyczna pod względem wykonania i  pasująca do Twojego stylu życia.

Podsumowując temat skutecznej diety odchudzającej, można wywnioskować kilka istotnych rzeczy wpływających na jej skuteczność, oto kilka wskazówek:

  • Staraj się jadać codziennie tyle samo i nie miej poczucia winy, jeśli czasem zjesz zbyt dużo, unikaj stawiania sobie sztywnych reguł związanych z jedzeniem
  • Nie traktuj jedzenia jako tarczy na problemy emocjonalne, jedz w spokoju, delektując się i ciesząc swoim posiłkiem
  • Długoterminowa kontrola wagi jest możliwa do osiągnięcia tylko przez długotrwałe i stopniowe zmiany w sposobie odżywiania i stylu życia;
  • Krótkotrwałe odchudzanie działa na krótko, po czym następuje efekt jojo, który negatywnie wpływa na zdroiwe zarówno fizyczne jak i psychiczne więc nie można go nazwać skuteczna dieta odchudzająca jeśli chodzi Ci o trwałe efekty

About Emilia Warakomska

  • Martyna

    Cześć, super, że poruszyłaś ten temat. Przez jakiś czas prowadziłam dietę Atkinsa, ale rzeczywiście bardzo szybko z niej zrezygnowałam, było dokładnie tak jak opisałaś. Potem przeszłam na dietę białkową, ale skończyło się dokładnie tak samo 🙁 Po Twoim artykule postanowiłam poprostu zacząć zdrowo się odżywiać i zmienić swoje nawyki – wcześniej nie myślałam o tym w ten sposób, jednak Twój wpis otworzył mi oczy, więc proszę trzymaj za mnie kciuki. Dziękuję Ci za ten wpis, wiele mi się teraz rozjaśniło i wiem jakie błędy popełniałam.

    • Emilia Warakomska

      Cześć Martyna. Bardzo się cieszę, że pomogłam. Oby więcej osób otwierało swoje oczy i wsłuchiwało się w siebie, a nie stosowało sztucznie wytworzone diety cud, które na dłuższą metę – nie działają, a co gorsza…. szkodzą. Trzymam kciuki oczywiście i życzę powodzonka. Pamiętaj: Każda zmiana wymaga wytrwałości 🙂 Jednak lepiej dokonać zmiany w odżywianiu na trwałe, niż zastosować dietę na chwilę 🙂

  • Natka

    Można naprawdę skutecznie schudnąć, ale trzeba konsekwencji i wytrwałości. Z czystym sumieniem mogę polecić bardzo dobrą dietę strukturalną Dr Bardadyna. Na niej całkowicie zmieniłam nawyki zywieniowe i zauważyłam jak nieodpowiedni tryb życia prowadziłam. Jeśli połączymy zdrowe odżywianie z aktywnością fizyczną to napewno nie tylko poprawimy samopoczucie,wzmocnimy cały swój organizm, ale zrzucimy zbędne kilogramy. Wszystkie cenne rady na temat zdrowego stylu życia znajdziemy w diecie strukturalnej Dr Bardadyna.

    • Emilia Warakomska

      Należy jednak pamiętać o tym, że dobór diety ma charakter bardzo indywidualny, zależny od trybu życia, aktywności fizycznej i osobowości danej osoby. Te wszystkie aspekty w doborze odpowiedniej diety mają ogromne znaczenie, więc narzucanie jakiejkolwiek diety komukolwiek jest błędnym założeniem.
      W doborze diety stosuję zasadę, że to co jest dobre dla Ciebie, nie zawsze będzie dobre dla mnie!!
      Każdy z nas ma inne potrzeby, inne organizmy, prowadzi inny styl życia, ma inną aktywność fizyczną. Te czynniki należy bezwzględnie wziąść pod uwagę, jeśli dieta ma być skuteczna i przynieść odpowiednie efekty, które chcemy dzięki niej uzyskać. Tylko tak indywidualne podejście da nam gwarancję sukcesu i możliwość wytrwania w dobrze zbilansowanej diecie na zawsze. Bo dieta nie powinna stanowić chwilowej mody, czy kaprysu. Ma natomiast stanowić czynnik dający zdrowie, piękną sylwetkę i świetne samopoczucie oraz zadowolenie z życia i siebie 🙂

  • Każdy z nas zetknął się z przedmiotem, rekomenduję zapoznanie się z materiałem.